Wij hebben verschillende

Sauna's

Lees hieronder meer over de verschillende mogelijkheden

Sauna

Wellness Warmond heeft een gezellige ambiance met uitgebreide faciliteiten waarin u even aandacht voor uzelf krijgt. Weg van de alledaagse beslommeringen en lekker wegdromen in de sauna of in een Turks stoombad. Uzelf laten verzorgen met een lichaamsmassage, eventueel gecombineerd met een schoonheidsbehandeling en een zonnebank. Dat geeft u het verkwikkende gevoel van de ontspanning die lichaam en geest zo op z’n tijd nodig hebben.

Wellness Warmond heeft o.a. een aufguss-sauna, infra-rood sauna’s, junglesauna, Finse sauna, rozensauna, Turks stoombad en een kleuren sauna.

Opgietingen

Er worden iedere dag opgietingen verzorgd. Wellness Warmond heeft meerdere keren per jaar speciale opgietdagen, waarop er vanaf 15.00 uur bijna ieder uur opgietingen worden verzorgd met verschillende thema`s en/of geuren. Vraag gerust naar de opgietschema’s.

Fins opgietritueel
Tijdens een Löyly-sessie (wat opgietritueel betekent) wordt er in de sauna water met een aromatische olie opgegoten door een saunameester. De aromatische olie zorgt voor een heerlijke geur en er worden ook heilzame eigenschappen aan toegedicht. De saunameester gooit een flinke portie water op de saunakachel waardoor de warmte in de sauna daalt, maar de luchtvochtigheid stijgt. Met een handdoek wordt de stoom verspreid over de sauna.

Wat is er fijn aan een Löyly
Door de geur en het gevoel van extra warmte ontstaat er een soort sauna plus. Zodra de saunameester een laagje warme lucht langs uw lichaam wappert, voelt het alsof er een warme deken over u heen valt. Door veel mensen wordt een Löyly als een zeer prettige toevoeging aan een saunadag ervaren. Het ritueel zorgt voor een speciale ervaring, die per Löyly en vooral per saunameester kan verschillen. Een saunameester gebruikt hiervoor kracht en uithoudingsvermogen. Verder is het een hele intense ervaring. Het is in ieder geval het proberen waard!

Waarom lijkt een Löyly heter
Tijdens een Löyly stijgt de luchtvochtigheid door verdamping van het opgegoten water. Dit veroorzaakt aan de ene kant dat de verdamping van zweet op de huid vermindert, waardoor u minder goed afkoelt. Aan de andere kant condenseert vochtigheid uit de lucht op uw huid waardoor warmte wordt afgegeven aan het lichaam (omgekeerde verdamping). Door de luchtstroming van het wapperen door een saunameester wordt het isolerende luchtlaagje rondom de huid doorbroken. Door de hogere luchtvochtigheid geleidt de lucht meer warmte en lijkt het heter.

Afkoelen na de Löyly
Een Löyly kan best heftig zijn.. Koel rustig af, ga eerst in de buitenlucht wandelen totdat u het koel krijgt. Ga vervolgens met koud water aan de slag. Werk rustig naar uw hart toe en begin bij uw voeten en handen. U kunt nog afsluiten met een dompelbad (altijd eerst de externe hitte afdouchen). Zorg vooral dat ook uw hoofd goed koelt. Bij sommige mensen leidt een slechte afkoeling van het hoofd tot hoofdpijn. Daarnaast krijgen sommige mensen ook hoofdpijn krijgen als de afkoeling te snel gaat. Doe het dus rustig aan en vraag onze specialisten naar informatie als iets niet duidelijk is.

Warmtereguliering van het menselijk lichaam
Uw lichaam heeft een temperatuur van ongeveer 37 graden Celsius. Zweten is voor het menselijk lichaam de belangrijkste manier om de lichaamstemperatuur niet te hoog te laten oplopen. Als u de overtollige warmte niet kwijt kunt, dreigt in zeer korte tijd hoge koorts, met alle gevolgen van dien.

Meestal ontstaat het warmteoverschot niet omdat de omgevingstemperatuur te hoog is, maar doordat bij de celdeling processen constant warmte vrij komt. Bij zware fysieke arbeid komt warmte vrij. De celactiviteit die aan de spierarbeid ten grondslag ligt, berust op verbranding en bij verbranding komt warmte vrij.

Dit is niet alleen het geval bij inspannende arbeid, maar bij iedere activiteit, de constante opbouw en afbraak van cellen; het in stand houden van de bloedsomloop; het functioneren van het zenuwstelsel. Er is geen moment dat het lichaam niet actief is en er dus geen warmte vrij komt.

De overtollige warmte wordt grotendeels via de bloedstroom naar de huid afgevoerd. Daarin zitten talloze zweetklieren, ingebed tussen de weefselcellen. Volwassenen hebben er zo’n twee miljoen. De zweetklieren die overal in de huid zitten, de holocriene klieren, zorgen voor de warmteregulatie. Daarnaast zijn er ook nog de apocriene zweetklieren.

Onaangename lucht
Deze apocriene zweetklieren zitten in de oksels en in de liezen. Onaangename zweetlucht op die plaatsen wordt veroorzaakt door bacteriën, die bepaalde stoffen in het zweet omzetten. Het zweet dat u in de sauna verliest is bijna uitsluitend afkomstig uit de holocriene klieren. Het bestaat voor bijna honderd procent uit water, met daarin opgelost een aantal zouten uit het lichaam.

Saunabezoek
Een sauna bezoek is een goede training, kick en herstart voor uw zweetklieren en daarmee het warmte-regulatiesysteem van uw lichaam. Naarmate u vaker naar de sauna gaat merkt u dat het zweten steeds makkelijker gaat. Vooral voor mensen met nierproblemen is dit aan te bevelen vanwege het hoge vochtverlies in combinatie met afvalstoffen.

Afkoelen belangrijk
Als afsluiting van het saunabad is het wél verstandig om de zweetproductie met een goede afkoeling te onderbreken, omdat u anders te veel gaat “na-zweten” en een kans loopt té veel vocht te verliezen en hoofdpijn te krijgen.

Vochtverlies
Als u regelmatig de sauna bezoekt, verliest u ongeveer 20 tot 40 gram zweet per minuut. Per saunaronde is dit ongeveer 0,5 tot 1,5 liter vocht.

Lichaam schoonspoelen
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het uitgescheiden vocht in eerste instantie direct uit het bloed wordt gehaald.

Het lichaam streeft er echter naar om de samenstelling van het bloed zo constant mogelijk te houden. Een uur na de sauna heeft het lichaam deze samenstelling, zonder dat u gedronken hebt, alweer hersteld. Hiervoor wordt vocht uit allerlei vet-, spier- en huidweefsels gehaald. Met het zweet worden ook melkzuren aan ons lichaam onttrokken, die bijvoorbeeld na een grote lichamelijke inspanning in de spierweefsels zijn achtergebleven. Het lichaam wordt zo via het zweten van binnenuit als het ware ‘schoongespoeld’.

Deze regelmatige opruiming van in de weefsels achtergebleven stofwisselingsresten en van stoffen die hier na ziekteprocessen zijn achtergebleven, is een van de belangrijkste diepte-effecten van het gebruik van de sauna. Om het verlies van zó veel vocht te compenseren wordt er door de nieren in een bepaalde periode na een saunaronde minder vocht afgescheiden.

Voldoende drinken!
De urine wordt daardoor meer geconcentreerd en donkerder van kleur. Het is dus belangrijk om na iedere saunaronde voldoende te drinken en de vochtbalans te herstellen.

De goede ‘dieptewerking’ van het gebruik van de sauna wordt het minst verstoord als dit drinken wordt uitgesteld tot na afloop van de saunaronde.

Zwangerschap en sauna
Wanneer u gezond bent en een normale zwangerschap doormaakt kunt u zonder bezwaar naar de sauna blijven gaan, zeker als u dit ook al voor de zwangerschap gewend was. Bovendien voorkomt een saunabezoek dat er te veel vocht in bepaalde weefsels achterblijft. Om het in medische termen te zeggen: overtollige vochtretentie wordt uitgezweet.

Waar moet je rekening mee houden?
Wanneer u een verhoogde bloeddruk hebt en daarvoor bloeddrukverlagende middelen slikt, is een saunabezoek onverstandig, door de warmte wordt het bloed dunner.

Aan het einde van de zwangerschap (de laatste 6 weken) is het niet verstandig dat u een dompelbad neemt. Dit in verband met infectie door (enige) ontsluiting. Ook is het gebruik van andere baden waarin u gaat zitten, zwemmen of drijven, om deze reden af te raden. Om af te koelen kunt u het beste gebruik maken van een koude douche of de koudwaterslang.